به گزارش دبیرخانه انجمن دیرینه شناسی ایران، در آیین افتتاحیه این همایش که به صورت مجازی برگزار گردید، دکتر امین باقی زاده رئیس پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی، ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان در همایش، به معرفی ساختار دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان پرداخته و اظهار داشت: دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان از لحاظ ساختاری در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری فعالیت می‌کند. وی افزود: حوزه آموزشی دانشگاه در قالب پنج دانشکده در حوزه‌های علوم و فناوری‌های نوین، شیمی و مهندسی شیمی، مهندسی عمران و نقشه‌برداری، مهندسی برق و کامپیوتر و مهندسی مکانیک و مواد، در امر تربیت دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی، فعالیت دارددکتر باقی زاده افزود: پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی با داشتن پژوهشکده‌های علوم محیطی، فوتونیک، مواد، انرژی و فناوری اطلاعات و کامپیوتر و دارا بودن آزمایشگاه‌های تخصصی در امر پژوهش، بازوی توانمندی برای مجموعه محسوب می‌شود. رئیس پژوهشگاه در ادامه تأکید کرد: پارک علم و فناوری نیز در کنار دو حوزه آموزش و پژوهش نقش به سزایی در امر تولید فناوری و تبدیل علم به ثروت دارد. وی ابراز امیدواری کرد: این همایش که حاصل هم‌فکری متخصصان دیرینه‌شناسی و فسیل‌شناسی است بتواند زمینه را برای رفع موانع اساسی موجود در این حوزه میسر نماید.

در ادامه این آئین دکتر حامد عامری دبیر علمی همایش اظهار داشت: پس از اخذ مجوزهای لازم و نمایه سازی همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دبیرخانه همایش با ارائه فراخوان و راه‌اندازی وب‌سایت و سامانه ثبت‌نام و دریافت مقالات از اردیبهشت‌ ماه سال جاری آغاز به کار کرد و با اتمام فرصت ارسال مقالات، ۶۸ مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت و در فرآیند داوری قرارگرفت. وی افزود: هر مقاله حداقل توسط دو داور ارزیابی شد و نهایتاً پس از بررسی نهایی نتایج، توسط کمیته علمی همایش، ۴۶ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت. دبیر علمی چهاردهمین همایش ملی انجمن دیرینه‌شناسی ایران اضافه کرد: از این تعداد ۳۱ عنوان مقاله به‌صورت ارائه شفاهی و ۱۵ مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

دکتر عباس قادری، رئیس انجمن دیرینه شناسی ایران نیز در آئین افتتاحیه همایش، ضمن قدردانی از مسئولین محترم، اساتید، کارکنان و زحمتکشان دانشگاه محترم تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان به جهت میزبانی شایسته این رویداد علمی و نیز گرامیداشت یاد و خاطره زمین شناسان بزرگ و پیشکسوت ايرانی که در یک سال اخیر به رحمت ایزدی پیوسته‌اند، ابراز امیدواری کرد تا با شکوفایی نسل جدیدی از دیرین شناسان خلاق، متعهد و پرتلاش ایران در آینده نزدیک، شاهد ارائه یافته‌های نوین و ارزشمند محققین دیرینه شناسی کشور در تراز مطالعات برجسته دیرینه شناسی در دنیا باشیم. وی خاطرنشان کرد: انجمن دیرین شناسی ایران از همه اساتید و دانش پژوهان دانش دیرین شناسی در ایران تقاضا می‌کند در کنار مسأله مهم پژوهش و تحقیقات دیرین شناسی، از امر آموزش و مسأله مهم ترویج علم غفلت نکنند. رئیس انجمن دیرینه شناسی ایران افزود: کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم در سالیان اخیر تأکید زیادی بر مسأله ترویج علم در انجمن‌های علمی داشته و انجمن دیرینه شناسی ایران نیز با وجود برخی محدودیت‌های اخیر ناشی از شیوع ویروس کرونا، در این زمینه گام‌های مؤثری را برداشته است. استفاده از فضای مجازی و بستر آموزش ‌آنلاین در برگزاری چند کارگاه آموزشی مختلف علمی و کاربردی، انجام برنامه‌های گفتگو محور ترویجی، سخنرانی‌های علمی، برگزاری چندین مسابقه علمی-هنری با موضوعات عکاسی و نقاشی دیرینه شناسی و غیره، همگی در جهت همین رویکرد انجمن به مسئله ترویج علم و آشناسازی جامعه با جایگاه دانش کمتر شناخته شده دیرینه شناسی در ایران بوده است. وی همچنین با تأکید بر مقابله با افراد سودجویی که در سال‌های اخیر با دستاویز قراردادن مسأله سنگواره‌ها، موجبات گمراهی مردم و حتی برخی نهادهای مختلف اجرایی، تبلیغاتی، و گاه علمی در کشور شده‌اند، خواستار برخورد نهادهای نظارتی و مقابله مسئولین محترم در سازمان زمین شناسی کشور، اداره میراث فرهنگی و نهادهای دانشگاهی با این افراد شد تا بیش از این موجب وهن علمی جامعه دیرین شناسی ایران نشوند.

پس از آیین افتتاحیه، چهار سخنرانی کلیدی همایش توسط اساتید برجسته دیرینه شناسی کشور ارائه و سپس مقالات پذیرفته شده در همایش به صورت سخنرانی‌های علمی و در قالب دو اتاق مجازی ارائه شدند.

آیین اختتامیه همایش نیز با حضور ارزشمند و ایراد سخنرانی آقای دکتر محمد داستانپور، دیرینه شناس پیشکسوت ایران و از اساتید بازنشسته دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد. همچنین در حاشیه این رویداد، از کتاب "زمین شناسی تاریخی" تألیف دکتر حسین غلامعلیان از انتشارات جهاد دانشگاهی هرمزگان که توسط کمیته علمی همایش به عنوان کتاب سال دیرینه شناسی ایران انتخاب شده است، رونمایی شد.

Capture

photo 2021-12-04 23-20-03

photo 2021-12-04 23-20-29

photo 2021-12-04 23-20-37

photo 2021-12-04 23-20-32