پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه با حضور جمع کثیری از اساتید و دانشجویان دیرینه شناسی کشور، با قرائت پیام آقای دکتر علی سلاجقه، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، و با رویکردی جدید در زمینه دیرینه شناسی مهره داران و تنوع زیستی در سالن اندیشه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه برگزار گردید.

در آیین افتتاحیه این همایش، دکتر عباس قادری رئیس انجمن دیرینه شناسی ایران، هدف از برگزاری این همایش را ارائه آخرین دستاوردهای دانش دیرینه شناسی در ایران دانست و یادآور شد در روز اول برگزاری این همایش، 38 مقاله پذیرفته شده که از مجموع بیش از 70 مقاله دریافتی انتخاب شده بودند، به صورت سخنرانی و پوستر ارائه شدند، ضمن این که دو سخنرانی کلیدی توسط آقای دکتر محمد قویدل سیوکی با موضوع ارائه آخرین دستاوردهای پالینولوژی و چینه شناسی توالی پالئوزوئیک پیشین زاگرس و همچنین آقای دکتر مایکل فورتلیوس با موضوع زیای مهره داران اوراسیا در سنوزوئیک پسین ارائه شدند. همچنین، به دلیل اهمیت منطقه فسیلی مراغه و ضرورت ایجاد ژئوپارک ملی سهند در این ناحیه، سخنرانی کلیدی دیگری توسط آقای مهندس علیرضا امری کاظمی، ارزیاب بین المللی شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو و مدیر ژئوپارک جهانی قشم نیز ارائه گردید تا بر اهمیت زمین شناختی منطقه مراغه و نیازهای حرکت به سوی معرفی ژئوپارک جدید سهند در این ناحیه تأکید گردد. در این همایش شش کارگاه آموزشی و یک برنامه جامع بازدید علمی از ژئوسایت‌های فسیلی مهره داران، موزه مرکز تحقیقات دیرینه شناسی ایران و موزه صحرایی بقایای مهره داران سازند مراغه نیز برگزار شدند.

تقدیر از پیشکسوتان دیرینه شناسی ایران، سرکار خانم دکتر طیبه محتاط، سرکار خانم دکتر فاطمه هادوی، جناب آقای دکتر زین العابدین پورابریشمی و جناب آقای دکتر محمد قویدل سیوکی، بخش دیگری از آیین افتتاحیه این همایش بود که به همت انجمن دیرینه شناسی ایران و اداره کل محیط زیست شهرستان مراغه برگزار گردید.

در این مراسم، دکتر محمد مدادی، مدیرکل موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی و نایب رئیس همایش نیز، هدف از برگزاری این همایش را ارتقای دانش دیرینه شناسی و زمین گردشگری و معرفی ارزش، جایگاه و اهمیت منطقه فسیلی مراغه اعلام کرد . دکتر مدادی با بیان این که به خاطر ثبت منطقه فسیل مراغه به عنوان یکی از پدیده‌های مهم زمین شناختی و اثر طبیعی و ملی ایران، این شهر بهترین مکان برای برگزاری این همایش است، افزود: سازند استخوان‌دار مراغه، یکی از چند سایت مهم فسیلی جهان و بهترین محل برای مطالعات دیرینه شناسی و زمین گردشگری برای محققان و پژوهشگران است.

همچنین، مهندس غلامرضا زارع رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه و دبیر اجرایی این همایش اعلام کرد در حفاری‌های انجام شده در منطقه فسیلی مراغه تاکنون هشت هزار قطعه فسیل از بقایای مهره داران بزرگ به دست آمده است و این منطقه به علت تراکم بالای فسیل مهره داران ۷ تا ۱۲ میلیون ساله، به بهشت دیرینه شناسان جهان شهرت دارد.

 

WhatsApp Image 2022-05-30 at 3.34.11 PM